שאלות למחשבה ולעיון:
"הָלֹך וקָרָאתָ באזני ירושלִַם לֲאמֹר:
זכרתי לך חסד נְעוּרַיִך אהבת כְּלוּלֹתָיִך, לֶכתֵך אחרַי במדבר בארץ לא זרוּעה;
קֹדש ישראל לה' רֵאשית תְבוּאָתֹה – כל אֹכליו יֶאְשָמוּ, רעה תָבֹא אליהם נאֻם ה'";
"... ולא אמרו [בית ישראל]: אַיֵה ה' המַעלֶה אֹתנו מארץ מצרים המוליך אֹתנו במדבר,
בארץ ערבה ושוּחה, בארץ צִיה וצַלמָוֶת, בארץ לא עבר בָּהּ איש, ולא יָשַב אדם שם;
ואָביא אתכם אל ארץ הכרמל לֶאכֹל פִּריָהּ וטוּבָהּ,
וַתָבֹאוּ וַתְטַמאוּ את ארצי, ונחלתי שַׂמתֶם לתועֵבה; ..." (ירמיהו ב', ב-ז);
"ראיתי והִנֵה הכרמל [הפך ל-] המדבר, וכל עריו נִתְצוּ מפני ה', מפני חרון אפו" (ד', כו);
"כֹּה אמר ה': עִמדוּ על דרכים וּראוּ ושַאֲלוּ לִנתִבוֹת עולם –
אֵי זה דרך הטוב ולכו בָהּ, וּמִצאוּ מַרגוֹעַ לְנַפְשְכֶם – וַיֹאמרו: לא נֵלֵך;
וַהֲקִמֹתי עליכם צֹפים, הַקשיבו לקול שופר – וַיֹאמרו: לא נַקשיב" (ירמיהו ו', טז-יז);
"כֹּה אמר ה': מצא חֵן במדבר עם שרידי חרב, הָלוֹך להַרגיעוֹ ישראל;
מֵרחוק ה' נִראָה לי, ואהבת עולם אהבתיךְ, על כן מְשַכתיךְ חסד;
עוד אֶבנֵך ונִבנֵית בתולת ישראל ...; קומו ונעלה ציון אל ה' א-להינו" (ירמיהו ל"א, א-ה);
"והיה ביום ההוא – יִטְפוּ ההרים עסיס [פירות] והגבעות תֵלַכנה [עדרים שיִתנו] חלב,
וכל אפיקי יהודה יֵלכו מים, ומַעיָן מבית ה' יֵצֵא והִשקה את נחל השִטים" (יואל ד' יח);
"יְשֻׂשׂוּם מדבר וצִיה ותָגֵל ערבה ותִפרַח כחבצלת" (ישעיהו ל"ה);
- מה ראה ירמיהו מסְפַר המדבר, מראות שיושבי ירושלים לא יכלו לראות?
- מדוע שלח ה' נביא מענתות, מעבר להר הצופים, להִנָבֵא חורבן על העיר?
(הֵעָזרוּ בפרקים הראשונים מספרו של נֹגה הראובני, אור חדש על ספר ירמיהו);
- איך יהפכו ארץ הכרמל הפוריה וירושלים הבנויה – למדבר?
- איך יהפכו שוב לארץ פוריה ובנויה, ומאין יעלו לציון?
- איך יהפוך גם המדבר לארץ פוריה, עם נחלי מים?
- האם אפשר לפרש בימינו את הקמת מעלה אדומים ויישובי מדבר יהודה כקיום חזון הנביאים על פריחת המדבר?